סיקור מקיף

אבחון מוקדם של גידולים סרטניים באמצעות CT

מובילת המחקר פרופ’ גליה בלום מהאוניברסיטה העברית: “למחקר שביצענו יש פוטנציאל אדיר לסייע בעתיד באבחון מוקדם ומדויק של מחלות הסרטן”

פרופ' גליה בלום. צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית
פרופ’ גליה בלום. צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית

חוקרים מהאוניברסיטה העברית פיתחו חומרי ניגוד שאינם רדיואקטיביים המאפשרים זיהוי של גידולים סרטניים ותהליכים דלקתיים בעזרת מכשיר CT בצורה יעילה יותר. מובילת המחקר פרופ׳ גליה בלום מבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה וחוקרים נוספים פיתחו משפחה של חומרים המכילים חלקיקי זהב בגדלים זעירים של 10-100 ננומטרים, שביכולתם לחדור לתוך התאים הסרטניים ולהיקשר בצורה מיטבית לאנזימים תאיים הפעילים ברמה גבוהה ביותר בגידולים סרטניים ובמחלות דלקתיות מבלי להזיק לתאים עצמם.

בשל רגישות נמוכה של מכשירי ה-CT כיום אנו זקוקים להצטברות משמעותית של חומרי ניגוד בתאים סרטניים לצורך איתורם וזיהויים בגוף. במהלך המחקר בוצע ניסוי על עכברים חולי סרטן, אליהם הוחדרו חלקיקים זעירים של זהב בגדלים של 10-100 ננומטרים אותם פיתחו החוקרים מהאוניברסיטה העברית. תוצאות המחקר הראו כי הייתה הצטברות מרשימה ביותר של חלקיקים אלו מסביב לגידולים, כשלמעלה מ-10% מהרקמה הסרטנית שלהם נצבעה בחלקיקי זהב. בכך, נמצא קשר הפוך בין גודל החלקיקים ויכולת ההצטברות שלהם בגידולים.

לדעת החוקרים, חומרים חדשים אלו פותחים פתח רפואי שעתיד לסייע באבחון מדויק יותר של סרטן ומחלות נוספות בהם יש צורך בזיהוי תהליכים דלקתיים, כגון הסתיידות עורקים. פרופ’ בלום ציינה כי “למחקר שביצענו יש פוטנציאל אדיר לסייע בעתיד באבחון מוקדם ומדויק של מחלות הסרטן, ולהעלות את סיכויי ההחלמה מהמחלה. חומרים אלו, אותם מכשירי ה-CT הסטנדרטיים מסוגלים לזהות, יוכלו לתרום לבתי חולים להם יש מחסור במכשור מתקדם לגילוי סרטן בגוף האדם”.

המחקר פורסם לאחרונה ב-”Journal of the American Chemical Society” בו מתואר אופן הכנת החומרים, אפיונם והשימוש בהם בחיות. עבודת המחקר נעשתה בתמיכת מענק מחקר מהאיחוד האירופי, במסגרת עבודת הדוקטורט של דריה צבירקון, ובשיתוף עם פרופ׳ רחלה פופובצר מאוניברסיטת בר אילן.

בשורה העליונה תמונות CT של חיה חולת סרטן לפני (0h) ו-24-72 שעות לאחר הזרקת חומרי ניגוד בגודל של 10 ננומטר למחזור הדם. הרקמה הסרטנית מסומנת בעיגול האדום. ניתן לראות את הצטברות חומר הניגוד בגידול בעזרת מיקרו CT לחיות קטנות. בשורה התחתונה תמונה ממיקרוסקופ אלקטרונים של רקמה סרטנית, המדגימה תא סרטני יחיד (משמאל) מתוך חיה לה הוזרק חומר ניגוד הנושא חלקיקי זהב בגודל 30 ננומטר. החלקיקים הכהים הינם חלקיקי זהב המסומנים בחיצים אדומים. מימין - הגדלה של איברונים מאותו תא המכילים את חומרי הניגוד.
בשורה העליונה תמונות CT של חיה חולת סרטן לפני (0h) ו-24-72 שעות לאחר הזרקת חומרי ניגוד בגודל של 10 ננומטר למחזור הדם. הרקמה הסרטנית מסומנת בעיגול האדום. ניתן לראות את הצטברות חומר הניגוד בגידול בעזרת מיקרו CT לחיות קטנות. בשורה התחתונה תמונה ממיקרוסקופ אלקטרונים של רקמה סרטנית, המדגימה תא סרטני יחיד (משמאל) מתוך חיה לה הוזרק חומר ניגוד הנושא חלקיקי זהב בגודל 30 ננומטר. החלקיקים הכהים הינם חלקיקי זהב המסומנים בחיצים אדומים. מימין – הגדלה של איברונים מאותו תא המכילים את חומרי הניגוד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.